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OUCH RECORDS
Entre Sangoma Everett et Lionel Martin, c'est désormais une histoire qui dure. Tout a commencé avec un premier disque où ils entreprirent de revisiter le formidable Afrique de Count Basie. Imaginez donc un duo pour gravir ce sommet autrefois gravé en big band. Le batteur et le saxophoniste relevèrent ce défi en sachant bien qu'il fallait pour y parvenir ne surtout pas coller à la partition mais bel et bien en retenir un état d'esprit.
Cinq ans plus tard, revoilà donc les deux compères de nouveau associés dans une étrange affaire. Ou plutôt une histoire de blues, cette bande-son d'un peuple déporté devenue la matrice des musiques du vingtième siècle. Encore une fois, la paire de complémentaires n'entend pas s'en tenir au sillon originel, mais produire des variations originales, encrées dans leur propre réalité. « Le blues ne s'éteindra jamais, c'est une musique universelle qui inspirera toujours les musiciens car elle incarne l'amour, le chagrin et l'espoir », insiste Sangoma Everett. Pour être né en Virginie et avoir notamment accompagné le vénérable Memphis Slim, le septuagénaire en connaît un rayon à la matière. A l'orée de son demi-siècle, le saxophoniste lyonnais aux accents furibards est tout à fait raccord, à sa manière. « Le blues, c'est l'essence. Tous les deux quand nous jouons nous cherchons à aller au fond de nos tripes. Enregistrer un disque est trouver la bonne façon de les cuisiner. »
Sangoma Everett and Lionel Martin have a long history together. It all began with their first album revisiting Count Basie's fabulous « Africa ». Imagine then, a duo climbing this summit once recorded in big band. The drummer and the saxophone player took up the challenge knowing full well that the key was not to stick to the score, but to retain its spirit. Five years later, the two partners are once again involved in a strange affair recording a story about the blues, the soundtrack of a deported people that became the matrix of twentieth-century music. Once again, this complementary pair doesn't intend to stick to the original groove, but to produce original variations rooted in their own reality. "The blues will never die out; it's a universal music that will always inspire musicians because it embodies love, sorrow and hope," insists Sangoma Everett. Born in Virginia, Everett accompanied the venerable Memphis Slim, so the septuagenarian knows a thing or two about the subject. On the eve of his half-century, the saxophone player from Lyon with his furious accents is completely in tune, in his own way. "Blues is the essence. When we play, we both try to get to the bottom of our guts. Making a record is finding the right way to do it."It's on the faith of a shared energy, of a style capable of going beyond the chapels erected on the altar of conformity that the duo commune with the desire to go beyond duly certified limits, more than they communicate around good old blues. For both of them, this music that was once synonymous with segregation still has in its depths enough to fuel a future that's a hell of a mess. "The future is not yet won, but the battles remain the same: it's time for diversity, for the unconventional, for no borders. At a time when everything seems to be closing in, you can lock up a bird, but you can't stop it from singing!"
Sangoma Everett Voc / Drm Lionel Martin Saxes
Liste des titres:
No guns 3.10
Who knows 3.21
A la recherche du temps futur 2.30
Letter to the world 3.44
Afro blue 4.31
Irarrazabal 3.25
Fane 3.59
Chazelles 2.45
I'm talking to the walls 5.07
Ni dieu Ni maitre 3.29